keskiviikko 20. lokakuuta 2010

Kuka minä olen: Rudolf Sommer


Kuka minä olen:
nimeni on Rudolf Sommer olen syntynyt 1936 Stuttgartissa.

Koulutus ja työhistoria:
Kolmevuotinen Kirjansitojanoppi aloitin 1951 Werkhaus A.L.Merz:in kirjansitomossa.

Werkhaus A.L. Merz Stuttgartissa oli enemmän kuin pelkää Sitomo. Yksityisenä oppilaitoksena se sisältyi kirjansitomon lisäksi keramiikka- ja metallipaja ja kutomo, ja siihen kuului myös oppikoulu ja taideakatemia. tämä seikka vaikuttanut siihen, että olen oppinut paljon enemmän kuin pelkkä kirjansidonta.

Ammattikoulun mentiin kerran viikossa. Oppijakso päätyi 1954 kirjansitojan kisällitutkintoon.

Werkhaus A.L.Merz oli myös työpaikkani jatkossakin. Kisällinä joutuin, tavanomaisin kirjansidontatöiden lisäksi, opettaa koululaisia ja opiskelijoita.

Halusin tutustua myös teollista sidonta ja hakeuduin1956 puolivuodeksi semmoisen tuotantolaitoksen kuin Grossbuchbinderei A.Fischer Stuttgartissa.

Paras anti sitä ajasta oli se, että opin rationalisoida työtehtäviä.

1957 palasin takaisin entisen työpaikaan Werkhaus A.L. Merz jossa sain mielenkiintoinen tehtävä.
Oppilaitokseen halutin entisin työpajojen lisäksi perusta kirjapainon ja minä joutuin tutustumaan käsinladonnan ja painaminen tiikelillä. Kirjapaino perustettiin ja myöhemmin hankittiin siihen myös pienoffsetkoneita. tämän osaston hoitajana olin 1962 saakka.

Vuonna 1959 aloitin Mestarinkurssin graafisen alan oppilaitoksissa. Kurssi oli kaksivuotinen kahtena päivänä viikossa ja 1961 suorittiin Kirjansitojan mestaritutkinnon.

1957 tutustuin suomalaisen tyttöön. Mestaritutkinnan jälkeen päätin hakea työpaikan suomessa ja sain kirjansitojan paikka Weilin&Göös:in kirjapainossa.

Helmikuu 1963 muutin Suomen ja menin naimisiin vaimoni kanssa. Avioliitossa syntyi meille sitten kahta tyttölasta.

Weilin+Göös on ollut työpaikkana1963 lähtien eläkkeelle pääseminen saakka, vaikka paikat, omistajat ja nimet muuttuivat.

Henkilökohtaisesti olen käynyt läpi graafisen teollisuuden eri vaiheet käsityönvaltaisen ajasta koneistamisen kautta nykyinen globalisaatioon.

1963-66 Kirjansitojana, 1966-71 Työnjohtajana, 1971-91 Valmistussuunnittelijana ja 1991-2001 Tuotannonsuunnittelijana Ajastolla.

1984 aloitin tuntiopettajana Matinkylän työväenopiston. Tämä merkitsee minulle palaaminen konttorintyöstä takaisiin käsin kirjansitomiseen. Kiinnostus kirjansidontakursseihin oli suuri ja kurssit aina täynnä. Kurssitoiminta laajeni kun oppilaista kasvoi Kirjansidonnan opettajia.

1998 perustettiin sitten Espoon Kirjansitojat r.y. yhdistyksen jonka hallituksen jäsen minä edelleen olen.

Ei kommentteja: